Alternator do ciężarówki

Alternator do ciężarówki to jeden z podstawowych elementów, znajdujących się w układzie elektrycznym pojazdu. Jest to prądnica prądu przemiennego, która pozwala zamieniać energię mechaniczną w prąd, niezbędny do ładowania i bieżącego zasilania akumulatora. Alternator umiejscowiony jest obok silnika. Za jego działanie odpowiada wał korbowy, a dokładniej mówiąc pasek wielorowkowy. W starszych pojazdach zastępował go pasek klinowy.

Podstawowym elementem alternatora jest nieruchomy stojan i wirnik, czyli elektromagnes, który zasilają pierścienie ślizgowe i szczotki.

 

W momencie, w którym wirnik wytwarza pole magnetyczne, dochodzi do indukcji prądu o przebiegu sinusoidalnym. Wówczas alternator do ciężarówki wytwarza prąd zmienny, co wiąże się z koniecznością zastosowania układu prostującego, za który odpowiada regulator napięcia.

skontaktuj się z nami

Zepsuł Ci się rozrusznik? A może Twój alternator potrzebuje regeneracji? Lepiej nie mogłeś trafić!

Nasza firma chętnie służy Ci pomocą i fachową obsługą. Dzięki nam już jutro będziesz mógł jeździć swoim świeżo naprawionym autem lub pracować na maszynach z najwyższej klasy alternatorami i rozrusznikami. Zadzwoń już dziś!

Alternator do ciężarówki – budowa

Budowa alternatora do ciężarówki i schemat jego działania jest bardzo prosty. W obudowie urządzenia znajduje się nieruchomy stojan, z którego równo wychodzą trzy uzwojenia. Elektromagnes, znany także jako wirnik alternatora działa dzięki szczotkom i pierścieniom ślizgowym. Całość pracy urządzenia bazuje na pasku alternatora. Działanie urządzenia jest bardzo proste. Auto przekazuje energię przez pasek. Ten z kolei ładuje alternator, przekazując mu jednocześnie prąd, który jest niezbędny do ładowania akumulatora. Wirnik wówczas otrzymuje energię i wytwarza pole magnetyczne, które dzięki szczotkom i pierścieniom jest następnie przerabiane na prąd. Diody przerabiają prąd przemienny na prąd stały, a ten jest przekazywany do akumulatora.

 

Alternator do ciężarówki – kontrola działania

Jego stan kontrolowany jest przez regulator napięcia. Dozuje on odpowiednio energię, która ma zostać przekazana do baterii. Zasadniczo warto pamiętać o tym, że praca alternatora nie jest zasilana przez akumulator. Tworzy on sam energię, aby nie doprowadzić do wyładowania głównej baterii. Warto wiedzieć, że alternator do ciężarówki narażony jest na uszkodzenie, ze względu na to, że pracuje niemal przez cały czas. Bardzo często konieczna jest wymiana sprzęgła lub sprzęgiełka alternatora (tzw. element budujący koło pasowe alternatora) – zużywa się bowiem łożysko alternatora, lub inne, konieczne do pracy części.