Alternator do koparki nie wiele różni się od klasycznego alternatora, którego zasada działania jest powszechnie znana. Alternator do koparki przymocowany jest do silnika, wraz z wałem korbowym, który go napędza. Połączony jest za pomocą paska wielorowkowego, lub klinowego w starszych pojazdach. Najważniejszym elementem alternatora jest nieruchomy stojan, lub wirnik, będący elektromagnesem, który wytwarza pole magnetyczne, indukujące prąd.
Alternator wytwarza prąd zmienny, wymagając jednocześnie zastosowania układu prostującego, nad którym nadzór sprawuje regulator napięcia.
Nasza firma chętnie służy Ci pomocą i fachową obsługą. Dzięki nam już jutro będziesz mógł jeździć swoim świeżo naprawionym autem lub pracować na maszynach z najwyższej klasy alternatorami i rozrusznikami. Zadzwoń już dziś!
Wytrzymałość alternatora w dużej mierze zależy od producenta i zastosowanych przez niego rozwiązań. Znaczenie ma również dokładne umiejscowienie urządzenia – zbyt niskie może na przykład powodować, że do alternatora będzie bardzo szybko przenikał brud, który przyczyni się do znacznie szybszego zużycia. Część pojazdów posiada alternatory narażone na takie samo zagrożenie, jak tarcze hamulcowe – czyli pęknięcia w wyniku różnicy temperatury, kiedy rozgrzany materiał zetknie się z zimną wodą na przykład po zbyt gwałtownym przejeździe przez kałużę.
Najprostszym sposobem, aby sprawdzić czy alternator może jeszcze prawidłowo funkcjonować jest sprawdzenie kontrolki na desce rozdzielczej, opisywanej jako „problem z ładowaniem akumulatora”. Zapalenie jej oznacza, że napięcie podawane do akumulatora jest niewłaściwe. Zasadniczo powinno się ono zawierać w przedziale 13,8-14,5 V, chyba, że producent określił je inaczej. Zbyt niskie napięcie może prowadzić do szybkiego rozładowania akumulatora. Nadmiernie wysokie z kolei – może spowodować jego gwałtowne uszkodzenie. Dlatego tak ważny jest balans. Niewłaściwie pracujący alternator może bardzo szybko skrócić żywot nawet najdroższego akumulatora.