Alternatory

Alternator to inaczej prądnica prądu przemiennego, często trójfazowa. Wykorzystywana jest do zmiany energii mechanicznej w prąd przemienny. W alternatorze prąd jest wytwarzany w nieruchomych uzwojeniach stojana, dzięki wirującemu polu magnetycznemu wirnika. Wykorzystywany jest on jako źródło prądu w pojazdach mechanicznych.

skontaktuj się z nami

Zepsuł Ci się rozrusznik? A może Twój alternator potrzebuje regeneracji? Lepiej nie mogłeś trafić!

Nasza firma chętnie służy Ci pomocą i fachową obsługą. Dzięki nam już jutro będziesz mógł jeździć swoim świeżo naprawionym autem lub pracować na maszynach z najwyższej klasy alternatorami i rozrusznikami. Zadzwoń już dziś!

Dlaczego wykorzystanie alternatora jest efektywne?

Alternator jest znacznie lepszy i bardziej wydajny od prądnicy prądu stałego, gdyż w przeciwieństwie do prądnicy główne uzwojenia robocze znajdują się w stojanie, a nie w wirniku, co pozwala nie korzystać z komutatora.

Alternator wykorzystywany jest do wzbudzania prądnicy prądu zmiennego przez uzwojenie wirnika, jednak dzięki jednemu uzwojeniu nawiniętemu osiowo i kształtom wykonanym z ferromagnetyka elementy kształtują odpowiednie pole magnetyczne w taki sposób, aby w trakcie obrotu wirnika zmieniało się pole magnetyczne przenikające uzwojenie statora, czyli tzw. stojana. Aby zapewnić efektywną współpracę z akumulatorem, który potrzebuje prądu stałego do ładowania, alternator posiada wbudowany prostownik na diodach krzemowych. Zawiera on bardzo często też wbudowany regulator napięcia.

W jaki sposób działa alternator?

Alternator odpowiada za kontrolę napięcia, odpowiednio dozując energię, która ma zostać przekazana do baterii. Warto pamiętać o tym, że praca alternatora zasilana jest bezpośrednio przez akumulator. Tworzy on energię, aby zabezpieczyć akumulator przed wyładowaniem baterii.

Ze względu na to, że większość alternatorów pracuje bez przerwy, ryzyko uszkodzenia jest stosunkowo duże. Bardzo często konieczne jest nowe sprzęgło lub sprzęgiełko alternatora (element budujący koło pasowe alternatora) – wówczas zużywa się łożysko alternatora, lub inne, konieczne do pracy części.

Układ prostowania prądu zawiera zazwyczaj oddzielne diody, służące do prostowania prądu głównego i oddzielne 3 diody do prostowania prądu używanego do wzbudzania alternatora (tzw. alternator 9-diodowy). Układ ten umożliwia pracę przy niewielkich obrotach silnika lub przy włączonej instalacji elektrycznej przy jednocześnie wyłączonym silniku wirnika alternatora, dzięki braku magnesowania i braku poboru prądu z akumulatora, jak dzieje się to w przypadku prądnic i alternatorów 6-diodowych. Nowoczesny układ prostowania i regulator poziomu wzbudzania, zwany regulatorem napięcia instalowane są w alternatorze.

Dlaczego lepiej wybrać alternator zamiast prądnicy?

Przede wszystkim ze względu na to, że są one znacznie lżejsze i zdolne do wytwarzania prądu już przy niewielkiej prędkości obrotowej wirnika. Jednocześnie warto wiedzieć, że dzisiejszy alternator posiada bardzo prostą konstrukcję. W obudowie urządzenia znajdziesz nieruchomy stojan, z którego równo (dokładnie co 120 stopni) wychodzą trzy uzwojenia. Elektromagnes, znany także jako wirnik alternatora działa efektywnie dzięki obecności szczotek i pierścieni ślizgowych. Za pracę całego urządzenia odpowiada pasek alternatora.

Działanie alternatora jest bardzo proste. Auto przekazuje energię przez pasek, ten z kolei napędza alternator i wytwarza prąd, który jest potrzebny do ładowania akumulatora. Wirnik otrzymuje tą energię i wytwarza pole magnetyczne, które dzięki szczotkom i pierścieniom przerabiane jest na prąd. Diody przerabiają prąd przemienny na prąd stały, a ten jest następnie przekazywany do akumulatora.

W jaki sposób dbać o alternator?

Zasadniczo alternator nie wymaga specjalnej pielęgnacji, staranności i dbałości. Istnieją jednak czynności, które znacznie mu szkodzą. Najgroźniejszą substancją, która może zaburzyć pracę alternatora jest woda. Zdarza się, że nieodpowiedzialne mycie silnika może doprowadzić do kompletnej destrukcji urządzenia. Zdarza się to również w przypadku intensywnego deszczu. Dlatego warto pamiętać o tym, aby nie naprawiać samochodu w trakcie ulew.

Warto także zadbać o regularne wymienianie części eksploatacyjnych urządzenia. Wymiana szczotek w alternatorze powinna następować już przy pierwszych objawach utraty ładowania w aucie. Szczotki alternatora to jeden z najbardziej eksploatowanych elementów, w związku z czym ich materiał podatny jest na ścieranie.

W jaki sposób sprawdzić stan alternatora?

Do sprawdzenia urządzenia konieczny jest miernik napięcia tzw. woltomierz. Wystarczy podłączyć go do akumulatora i sprawdzić, jakie są jego wskazania. Następnie uruchomić samochód i pozostawić odpalonym na dwie minuty. Po tym czasie należy skontrolować – oczywiście na włączonym silniku – napięcie akumulatora. Właściwe napięcie powinno oscylować wokół 14V.

Niewłaściwe napięcie na akumulatorze lub rozładowany akumulator może doprowadzić do spalenia alternatora. W zależności od stopnia uszkodzenia możliwe jest podjęcie działań związanych z regeneracją alternatora.