Rozruszniki

Rozruszniki w samochodach i innych pojazdach stanowią podstawę działania. Napędzane są one prądem stałym, który wykorzystywany jest do obracania wału korbowego silnika i nadawaniu mu określonej, właściwej prędkości obrotowej, przy której silnik posiada możliwość samodzielnego rozpoczęcia pracy. Istotnym jest fakt, że każdy rozrusznik silnika spalinowego jest jednocześnie odbiornikiem, który pobiera największą ilość energii elektrycznej z akumulatora – zazwyczaj w momencie, w którym kierowca uruchamia silnik. To czas, w którym większość samochodów osobowych posiada pobór prądu na poziomie od 200 do 600 A. W zależności od rodzaju samochodu moc rozrusznika może wynieść od 0,4 do 10 kW.

W większości przypadków stosowane są jednak rozruszniki o mocy sześciu, dwunastu i dwudziestu czterech wolt – w zależności od napięcia instalacji elektrycznej. Te największe stosowane są najczęściej w samochodach ciężarowych, lub autobusach, posiadających silniki z dużą mocą.

skontaktuj się z nami

Zepsuł Ci się rozrusznik? A może Twój alternator potrzebuje regeneracji? Lepiej nie mogłeś trafić! Nasza firma chętnie służy Ci pomocą i fachową obsługą. Dzięki nam już jutro będziesz mógł jeździć swoim świeżo naprawionym autem lub pracować na maszynach z najwyższej klasy alternatorami i rozrusznikami. Zadzwoń już dziś!

Rozruszniki – jak to działa?

Zasadniczo sposób działania rozruszników jest bardzo podobny. Należy pamiętać, że powinny one pokonywać opór wywołany przez tarcie w łożyskach wału silnika, tarcie tłoków o powierzchnię cylindrów, oraz sprężanie czynnika roboczego, znajdującego się w cylindrach, oraz zasysanie mieszanki paliwowej i oporów związanych z pracą wszelkich mechanizmów pomocniczych.

Rozruch silnika powoduje uruchomienie wirnika rozrusznika, który jest sprzęgnięty z kołem zamachowym silnika, za pośrednictwem przekładni zębatej. W tym samym czasie rozrusznik samochodowy powinien gwarantować silnikowy minimalną, dopuszczalną prędkość obrotową przy której możliwy jest samodzielny start. Rozruchowa prędkość czterosuwowego silnika spalinowego wyposażonego w zapłon iskrowy wynosi 40-100 obrotów na minutę. Dla silnika z zapłonem samoczynnym będzie to więc od 100 do 200 obrotów na minutę.

Jak zbudowane są rozruszniki?

Rozruszniki to szeregowe lub szeregowo-bocznikowe silniki elektryczne, posiadające mechanizm nazywany bendiskem. Jego zadaniem jest połączenie rozrusznika z silnikiem spalinowym przy użyciu zębatych kół zamachowych w taki sposób, aby rozrusznik miał możliwość wprawiania w ruch obrotowy silnik spalinowy.

Jeśli silnik pracuje sam, to bendiks uniemożliwia mu przeniesienie napędu z silnika na rozrusznik, co może spowodować nawet uszkodzenie samego rozrusznika.

Wszystkie rozruszniki posiadają bieguny, uzwojenia, elektromagnesy, komutatory, szczotki i urządzenia sprzęglające, tzw. bendiksy i urządzenia załączające. Bieguny są niczym innym, jak elektromagnesem, który stosowany jest do wzbudzenia pola elektromagnetycznego. Składają się one z nadbiegunów z miękkiej stali i są osadzone na uzwojeniu wzbudzenia. Rozruszniki posiadają w większości przypadków cztery bieguny. Uzwojenia wzbudzenia, czyli drugi z elementów składowych rozrusznika jest połączony szeregowo z uzwojeniem wirnika, stąd nazywany jest bardzo często rozrusznikiem silnika szeregowego.

Z tego też powodu rozruszniki pobierają sporo prądu, bo nawet do poziomu 600 A – muszą posiadać uzwojenie wykonane z grubego drutu lub płaskownika miedzianego. Końce uzwojenia przylutowane są do segmentów komutatora. W rozruszniku zamontowane są szczotki wykonane z węgla, które zwiększają przewodność. Ich ilość odpowiada bezpośrednio ilości biegunów, a zazwyczaj jest ich 4. Tzw. urządzenia sprzęgające stosowane są przede wszystkim do sprzęgania rozrusznika z kołem zamachowym silnika. Zazwyczaj odbywa się to w momencie wprawienia w ruch obrotowy wału korbowego. Wówczas elementem sprzęgającym jest zębnik, który umieszczony jest na wałku wirnika, zazębianym z wieńcem zębatym koła zamachowego silnik

Jaki awariom ulegają rozruszniki?

Zazwyczaj dochodzi do zużycia elektromagnesów oraz tulejek, ocierających się o korpus. Wówczas rozrusznik pracuje dużo wolniej, niż normalnie. Zdarza się, że nie ma zazębienia między kołem zamachowym, co oznacza, że usterka leży po stronie układu sprzęglającego.